Een stukje toeren op de motor is heerlijk. Nog leuker is het om in groepen te rijden. Dat zorgt ervoor dat je van elkaar een hoop kan leren, bijvoorbeeld rijlijnen, rempunten en bochtentechniek. Als je in een groep wilt motorrijden zijn er een aantal regels, die je in acht moet nemen. Als je als motorrijder deze regels respecteert haal je nog meer plezier uit je rit en voorkom je gevaarlijke situaties.

Tips voor het rijden in groepen

Grootte van de groep

Bij de aanvang van iedere rit van MTC de Mototeers, wordt er gekeken naar het aantal rijders.
Ervaring heeft geleerd dat de grootte van de groep maximaal tussen de 6 en 8 motorrijders ligt.

Op het moment dat de groep te groot wordt, worden de groepen gesplitst in meerdere kleine groepen waarbij ook gekeken wordt naar rijervaring en tempo.

Volgorde bepalen in de groep

In een groep rijdt de meest ervaren rijder op de voorste positie. Op de tweede positie rijdt de minst ervaren c.q. minst snelle rijder. De laatste rijder ten slotte is ook weer een ervaren rijder. Hij/zij geeft als het ware de snelheid aan. Hij/zij rijdt een tempo dat voor hem of haar goed te doen is en waarbij hij/zij in zijn comfort zone veilig kan blijven rijden. De rest van de groep passt de snelheid aan de tweede rijder aan.

Baksteenformatie

In een groep is het belangrijk om in een baksteenformatie te rijden. Dat betekent dat de rijders om en om links en rechts binnen de rijstrook rijden. Het voordeel hiervan is dat de groep qua lengte een stuk compacter wordt. Ook is het zicht naar voren beter. Natuurlijk hou je ook in baksteenformatie voldoende afstand van je voorganger. Kom nooit met jouw voorwiel ter hoogte van het achterwiel voor je voorganger. Je voorganger moet er altijd op kunnen vertrouwen dat hij/zij kan uitwijken als dat nodig is. Natuurlijk kun je in extreme situaties afwijken van je plek. Bijvoorbeeld als je op een tweebaansweg rijdt en er komt een brede vrachtwagen op de andere weghelft aan. Dan kun je best naar het midden van de rijstrook of de rechterkant van de weg rijden terwijl je (baksteen-) positie eigenlijk links was.

Voorbeeld van baksteenformatie

Bochten rijden in een motorgroep

In een bocht vergeet je de baksteenformatie en kiest iedere motorrijder in de groep zijn of haar eigen ideale lijn in de bocht. Na de bocht wordt de oude (baksteen) positie weer opgepakt.

Rij voor jezelf, ook in een groep

Ook in een groep ben je altijd zelf verantwoordelijkheid voor je gedrag en je snelheid. Ga niet blind achter je voorganger aan, maar kies een snelheid die bij jou en de situatie zoals jij die inschat, past. Ga vooral niet boven je eigen grens of kunnen rijden. De groep wacht wel op je als dat nodig is.

Geniet van je rit in een groep en rij veilig!